Hydro effecten: sport

De voordelen van Hydro bij sport:

Sporters gebruiken nog meer ATP-moleculen (adenosine trifosfaat) dan niet sporters. Vrijwel alles wat we eten en inademen in de vorm van zuurstof wordt aangewend om deze moleculen te produceren. Hierdoor komt energie vrij die we kunnen gebruiken om te kunnen functioneren en sportprestaties te kunnen leveren. De meeste ATP wordt in onze mitochondriën vervaardigd. Daarom worden zij ook wel de krachtcentrales in onze cellen genoemd. Sporters ademen vooral tijdens zware trainingen extra zuurstof in waarvan een deel wordt omgezet in vrije radicalen die de mitochondriën kunnen beschadigen. Het is dus van belang om de vrije radicalen populatie in ons lichaam binnen de perken te houden. Als de ATP productie niet voldoende is, zal het lichaam op een andere manier trachten om aan zijn energiebehoefte te komen: glycolyse. Glycolyse heeft als nadeel dat er dan ook meer melkzuur zal worden geproduceerd en dit brengt vermoeidheid en verminderde sportprestaties, spierbeschadiging en langzamer herstel met zich mee.

Meerdere studies hebben aangetoond dat het lactaatgehalte in spieren van atleten vermindert bij moleculaire waterstof suppletie. Moleculaire waterstof verhoogt niet alleen de energieproductie (ATP), maar zorgt ook voor een efficiëntere manier van energieproductie. Verder draagt het bij aan een vermindering van blessures en sneller herstel na intensieve trainingen.

De voordelen op een rij:

– Antioxidante werking (selectief: ruimt alleen de slechte vrije radicalen op)
– Zet vrije radicalen om naar water dus geen toxische bijproducten
– Versterkt het lichaamseigen antioxidant systeem (Glutathion)
– Helpt overtollige oxidatieve stress te verminderen
– Werkt ontstekingsremmend
– Vermindert melkzuurniveau bij intensieve training
– Ondersteunt de productie van mitochondriale ATP
– Verbetert de gezondheid van het mitochondriale membraan
– Kan vroegtijdige uitputting en vermoeidheid voorkomen
– Helpt blessures voorkomen
– Voorkomt letsels aan de weke delen